Hemşirelikte Branşlaşma ve Uzmanlaşma
Hemşirelik kanununa göre; "Madde 1 - (Değişik: 25/4/2007-5634/1 md.) Türkiye'de üniversitelerin hemşirelik ile ilgili lisans eğitimi veren fakülte ve yüksek okullarından mezun olan ve diplomaları Sağlık Bakanlığınca tescil edilenler ile öğrenimlerini yurt dışında hemşirelik ile ilgili, Devlet tarafından tanınan bir okulda tamamlayarak denklikleri onaylanan ve diplomaları Sağlık Bakanlığınca tescil edilenlere Hemşire unvanı verilir." ifade edilir.
Çalışan meslektaşlarımda durum ise;
"Hemşirelik"
mesleğini bilmeden tanımadan bu mesleği seçmiş, ya da bir nedenden dolayı
seçmek durumunda kalmış mesleği sevmeyen bu meslekte kendisini görmek istemeyen
ve mesleği bırakmak isteyen meslek mensuplarıyla karşı karşıyayız. Acaba
neden hemşirelik mesleği; istenmeyen, bazı meslek mensuplarının sadece
zorunluluktan ( bu zorunluluk bazen maddi bazen ise manevi olabiliyor)
yaptıkları bir meslek.
Evet farkındayım çok ağır bir giriş oldu.
Bazılarımızın kendimize bile itiraf edemediği düşünceleri okumak belki yalnız
olmadığınızı hissettirdi. Peki neden bu meslek mensubu belli bir süre sonra
yoruluyor, tükeniyor ve sonunda Türkiye de mesleğini istemeyerek yapan
bir çalışan topluluğu ile karşılaşıyoruz.
Acaba ; mesleğimizin zorluklarını, sağlık politikalarını, yönetimsel aksaklıkları bir yana bırakıp daha öğrencilik yıllarımıza geri dönsek ve ister lise, ister ön lisans isterse lisans mezunu meslektaşlarım istedikleri alanlardan branşlaşarak mezun olsalar, bu mezun oldukları branşlarda çalışıyor olsalar durum farklı olur muydu? Biraz daha ilerlersek şuanda alanda çalışan hemşirelerin yaşadığı zorlukları bilsek, bu zorluklarla baş etme yöntemlerini öğretsek, yada hemşirelik mensubu bireyler ilgi alanlarına uygun birimlerde çalışsa, bu alanlarda kendini geliştirmek için fırsat verilse acaba alanda çalışan hemşirelerin düşünceleri değişir mi?
Peki bu
olabilir mi? Hemşirelikte branşlaşma olsa alandaki hemşireler bir
nebzede olsa mutlu ve istekli çalışabilir mi?
Branşlaşma
günümüzde her meslek için gerekli neredeyse zorunlu olan ve uygulanan bir durumdur.
Hemşirelikte branşlaşmanın gerekli olmasına rağmen meslekte yerini
bulamamış bir uygulama olduğu görülmektedir. Bu da hemşirelerin alanda çalışacakları birimlerin
belirlenmesinde büyük çoğunlukla yönetimin inisiyatifine bırakıldığı, bazen bu
durumun ciddi sorunlar ( mobbing, motivasyon azlığı, iş doyumsuzluğu,
meslekten ayrılma isteği, kurum kültürüne uyumsuzluk, zamanı iyi yönetememe,
kariyer planlamada sıkıntılar, istihdam sorunu v.b.) yaratığını söylemek de yanlış olmayacaktır.
Bazen yeni mesleğe adım atmış bir meslektaşımı yönetim kadrosunda görebiliyorsak bazen de meslekte 25 yılını geçirmiş meslektaşımın ağlaya ağlaya yoğun bakımda çalıştığına şahit oluyorum. Bazen de yıllarını eğitim biriminde yada kaliteye adamış bu alanda büyük emeği olan meslektaşımı bir uyuşmazlık yüzünden başka bir birime kaydırılmasına şaşırmıyorum. Ne de olsa hepimiz hemşireyiz bize verilen hemşirelik ile ilgili her alanda çalışırız diyorum.
Sonra durup
düşünüyorum bir öğretmen düşünün bütün branş derslerine girsin Türkçe,
matematik, fen bilgisi, coğrafya, tarih, felsefe, din kültürü, geometri ama
sadece bir öğretmen yetebilir mi? Bilgisi, ilgisi, tecrübesi yorulmaz mı acaba. Yeterince öğrencilerine bilgi aktarabilir mi? bunun olmayacağı kesin ki
söylediğim her ders için branş mezunu değerli öğretmenlerimiz var. Yada bir
avukat düşünün bütün adli yada idari hukuk kanunları, yönetmelikleri,
içtihatları hakkında bilgisi olsun ve bütün davaları kabul etsin. Mümkün mü? Öyle olsaydı adli yargı, idari yargı olarak yargılar ayrılmaz yada hukuk kendi içinde
bölümlere ayrılmazdı. Tabi ki bu örnekleri çoğaltmamız mümkün kısaca
anlatmak istediğim meslekler uygulanırken birey mesleğinde ilgi duyduğu branşı
belirleyip o alanda gelişimini devam ettirmekledir.
Hemşirelikte
baktığımız zaman durum biraz farklı. İster yeni mesleğe başlamış biri
olun, isterse emekliliğiniz yaklaşsın eğer istemediğiniz bir alanda çalışıyorsanız
hem fizyolojik hem de psikolojik olarak yıpranacak gün gelecek bu yıpranma geri
dönüşü olmayan sorunlara neden olacaktır. Eğer hemşirenin çalışacağı alan belli
olsa çalışan birey kendi sevdiği, yetenekli olduğunu hisseliği alanda çalışırsa
karşılaşacağı zorluklarla daha kolay baş edebilir, kariyer planlamasını ona
göre yapar, bilgi, beceri, güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerini
belirler, kurum içinde veya dışında alanıyla ile ilgili gelişmeleri takip
edebilir, bununla ilgili kısa, orta ve uzun vade de planlamalar yapar diye
düşünüyorum.
Peki
hemşirelik eğitiminde branşlaşma nasıl yapılacak ? bununla ilgili benim naçizane
2 önerim mevcut.
Önerilerimden
biri ; hemşirelik okuluna başlandıktan sonra 1. sınıftan sonra her öğrenci
seçmek istediği branşı belirleyerek o alanda ilerler. bunun sonucunda
hemşirelik öğrencisi 2, 3 4 sınıf da bir taraftan hemşirelik ile ilgili genel
bilgileri öğrenirken branşlaşacağı alanla ilgili mesleki bilgiyi daha ayrıntılı
ele alması gerekiyor.
Önerilerimden
ikincisi ise; hemşirelik okulunun ilk 3 yılı ortak olmakla birlikte son sınıfta
hemşire öğrencilerin ya sınava tabi olmaları yada isteğe bağlı olarak branş
seçmeleridir. durum böyle olunca hastanelerdeki talep doğrultusunda branşlara
alınacak hemşire öğrenci sayıları da bu doğrultuda olmalı ve atamalarda
bireyler bu branşlarından atamaları olmalı ki atandıkları zaman
çalışacakları birimler belli olsun. yoksa branşlaşma olur fakat
atamaları tek bir hemşire kadrosun da olursa ve yönetimin inisiyatifine bırakılırsa
güncel durumdan farklı bir yapılanma olmayacağı da aşikardır.
Uzmanlaşmaya bakacak olursak ; Hemşirelik
kanunu ne der;
Madde 8 - (Değişik: 25/4/2007-5634/4 md.) Lisans mezunu hemşireler
meslekleriyle ilgili lisansüstü eğitim alarak uzmanlaştıktan ve diplomaları
Sağlık Bakanlığınca tescil edildikten sonra uzman hemşire olarak
çalışırlar. Hemşireler meslekleri ile ilgili olan özellik arz
eden birim ve alanlarda belirlenecek esaslar çerçevesinde yetki belgesi
alırlar. Yetki belgesi alınacak eğitim programlarının düzenlenmesi,
uygulanması, koordinasyonu, belgelendirme ve tescili ile kredilendirme ve yetki
belgelerinin iptali gibi hususlar, Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir.
Hemşirelik
Kanunu Uzman Hemşireyi bu şekilde açıklamış bir de Hemşirelik Yönetmeliğine
bakmakta fayda var.
Resmî
Gazete Tarihi: 08.03.2010 Resmî Gazete Sayısı: 27515
HEMŞİRELİK YÖNETMELİĞİ der ki;
a)
Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Hemşire:
6283 sayılı Hemşirelik Kanununa göre hemşirelik mesleğini icra etmeye yetkili
sağlık personelini,
c)
Hemşirelik tanılama süreci: Bireyin muhtemel veya mevcut sağlık sorununa
yönelik olarak, hemşirelik hizmetleri çerçevesinde bakıma en uygun yaklaşımı
belirlemeyi mümkün kılan durum değerlendirmesini,
e)Uzman hemşire: Mesleğiyle ilgili lisansüstü eğitim alarak uzmanlaşan ve diploması Bakanlıkça tescil edilen hemşireyi,
Uzman hemşire;
MADDE 7 – (1)
Lisans mezunu hemşirelerden; yurtiçinde hemşirelik anabilim dallarında ve
bunların altında açılan lisansüstü eğitim programlarından mezun olan ve
diplomaları Bakanlıkça tescil edilen hemşireler ile yurtdışında bu
programlardan mezun olup, diplomalarının denklikleri onaylanan ve diplomaları
Bakanlıkça tescil edilen hemşireler alanlarında uzman hemşire olarak
çalışırlar. (1)
(2) Uzman
hemşireler, temel hemşirelik rollerinin yanı sıra uzmanlığını yaptığı alana
yönelik klinik bilgi, beceri, sağlık araştırmaları, danışmanlık hizmetleri,
sağlık eğitim hizmetlerinin programlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde
sorumluluk alır, uygular ve değerlendirir.
(3) (Ek:R.G-19/4/2011-27910) Uzmanlık
alanı ile ilgili kapsamlı sağlık değerlendirmeleri yapar. Hemşirelik
bakımını planlar, uygular ve yönetir. Bakımda istenen hedeflere
ulaşılamaması durumunda, yeni stratejiler geliştirir.
(4) (Ek:R.G-19/4/2011-27910) Hastalara
uygulanan tıbbi tanı ve tedavi işlemlerine ilişkin karşılaşılan kritik
durumlarda, uygun kararın verilmesinde hemşirelere danışmanlık yapar,
meslekî gelişimleri açısından hemşirelere yardımcı olur.
(5) (Ek:R.G-19/4/2011-27910) Hasta
ve ailesinin eğitimini planlar. Hastaları, bakım ve tedavi yöntemleri ile
olası yan etkileri hakkında bilgilendirir. Hastaların güncel ve güvenilir
sağlık bilgisine ulaşmasını sağlar.
(6) (Ek:R.G-19/4/2011-27910) Uzmanlık
alanı ile ilgili ve etik konularda kişi, kurum ve kuruluşlara danışmanlık
ve bilirkişilik yapar. Çalıştığı kurumda araştırmalarla ilgili etik
komitede görev alabilir.
Yetki belgesine sahip hemşireler
MADDE 8 – (1)
Hemşirelik mesleği ile ilgili özellik arz eden birim ve alanlarda yetki
belgesine sahip ve bu alanlara ilişkin hemşirelik bakım hizmetlerinden sorumlu
hemşiredir.
(2) Yetki
belgesine sahip hemşirelerin görev, yetki ve sorumlulukları, sahip oldukları yetki
belgeleri ve çalıştıkları özellikli alana göre Bakanlıkça düzenlenir .
Yukarıda yazılanlar Kanunumuzun ve yönetmeliğimizde
yer alan fakat çalışma alanlarında pek uygulandığı görülmeyen
içerikler.
Hemşirelikte Uzmanlaşma zaten hem kanunumuzda hem de yönetmeliğimizde açık bir şekilde belirtildiği için ayrıntıya girmeye gerek görmedim. sadece sağlık bakanlığının uzman hemşire unvanlarını kullanmalarına izin vermesine rağmen kadro vermemesi, alanda uzman hemşirelerin rüçhan haklarını kullandırmaması, ve bu durumu yönetimin inisiyatifine bırakması ister istemez kanunun işlerlik durumunu düşündürmektedir. Uygulanmayan kanun zamanla yok olmaya mahkumdur.
Meslek hayatımda 112 Acil birimi de içinde olmak üzere, diyaliz, acil servis, yoğun bakımların bütün basamakları dahil olmak üzere hastanenin bir çok biriminde çalıştım. Bu çalışma şekli hemşireleri yoruyor, branşlaşma şart. bu çalışma şekil hemşireleri yoruyor, tüketiyor, sömürüyor.
Uz. Hem. A. KANBAY TÖNGÜÇ
👏👍
YanıtlaSil